ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

Δρ. Simon Phillips

«Η Πολιορκία της Ρόδου το 1522 και τα Επακόλουθά της»


ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η ομιλία θα ξεκινήσει με μια σύντομη περιγραφή των αιτιών της πολιορκίας, ακολουθούμενη από μια επισκόπηση των κύριων γεγονότων της. Θα καταλήξει εξετάζοντας τις συνέπειες της πολιορκίας για τη Ρόδο, την ανατολική Μεσόγειο και τη Δυτική Ευρώπη.

ΒΙΟ

Ο Δρ. Simon Phillips είναι ερευνητής στην ύστερη μεσαιωνική και πρώιμη σύγχρονη ιστορία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τους Ιωαννίτες Ιππότες της Ρόδου, την εκκλησιαστική ιστορία και την ιστορία των νησιών.

Οι δημοσιεύσεις του περιλαμβάνουν τη μονογραφία The Prior of St. John in Late Medieval England, τον τόμο (με τον Emanuel Buttigieg) Islands and Military Orders, c. 1291-c.1798, και The 1522 Siege of Rhodes: Causes, Course and Consequences. Είναι μέλος της Βασιλικής Ιστορικής Εταιρείας (Ηνωμένο Βασίλειο).

Πληροφορίες για το έργο του στους παρακάτω συνδέσμους:

The 1522 Siege of Rhodes: https://www.routledge.com/The-1522-Siege-of-Rhodes-Causes-Course-and-Consequences/Phillips/p/book/9780367723804

Islands and Military Orders: https://www.routledge.com/products/isbn/9781472409904

Prior of the Knights Hospitaller: https://boydellandbrewer.com/9781843834373/the-prior-of-the-knights-hospitaller-in-late-medieval-england/

http://ucy.academia.edu/SimonPhillips

https://www.researchgate.net/profile/Simon_Phillips8

LinkedIn: cy.linkedin.com/pub/simon-philips/6b/92b/236/

Tuition: https://historymentor.co.uk/


MSc Δημήτρης Τυρίκος

«Η Δράση των Κοντοτιέρων στην Πολιορκία του 1522 και η Ευρωπαϊκή Διπλωματική Κονίστρα »


ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Οι έμμισθοι στρατιώτες (condottieri ) που βρίσκονταν στην υπηρεσία κάποιου άρχοντα του Μεσαίωνα, ήταν μια διαδεδομένη πρακτική, που αναπόφευκτα εφαρμόστηκε και στην πολιορκία της Ρόδου κατά το έτος 1522 μ.Χ.. Ένας από τους σημαντικότερους έμμισθους στρατιώτες που πολέμησαν στο πλευρό του Φιλίππου Βιλγιέρ Δελίλ Αδάμ υπήρξε ο Γαβριήλ Ταντίνο του Μαρτινέγκο, ο μετέπειτα πριόρης της Βαλέττα. Σπουδαγμένος γιατρός και μηχανικός του πολέμου, ο Γαβριήλ Ταντίνο πολέμησε σε διάφορες μάχες της Δύσης, την εποχή που οι διάφοροι ηγεμόνες της «τρώγονταν» μεταξύ τους για την εξάπλωση της εξουσίας τους. Αιχμαλωτίστηκε, τραυματίστηκε και μάτωσε, ώσπου να καταλήξει διοικητής του πεζικού στον Χάνδακα της Κρήτης. Από εκεί έφτασε την κατάλληλη στιγμή στο νησί της Ρόδου, «σκαστός» και παρά τις αντιρρήσεις και την πολεμική των αρχόντων της Κρήτης, μαζί με τετρακόσιους Κρητικούς ειδικευμένους στον πόλεμο των γαλαριών. Δίπλα του ο Μπενεντέτο του Σκαραμόζα και ο Γεώργιος του Κονβερσάλο. Στο νησί ανέλαβε την διοίκηση του πυροβολικού, την ενίσχυση των τειχών κατά την διάρκεια της πολιορκίας και τον πόλεμο των γαλαριών. Στηριγμένος στη γεωμετρία και τα μαθηματικά ανταπεξήλθε άψογα στα καθήκοντά του.


Κοντά στα Χριστούγεννα του 1522 μ.Χ. ανέλαβε τις διαπραγματεύσεις με τον Σουλεϊμάν για την παράδοση του νησιού. Άψογος διαπραγματευτής κατόρθωσε να διασφαλίσει σημαντικά ανταλλάγματα για το Τάγμα και τους κατοίκους του νησιού. Την ίδια περίοδο φεύγει κρυφά για τη Ρώμη, το Βατικανό και τον βασιλιά της Ισπανίας, για να διασφαλίσει μια νέα έδρα για το Τάγμα και την ασφαλή καταφυγή του σε κάποιο δυτικό λιμάνι.


Στην Ευρώπη, από την άλλη πλευρά, η θέση του Πάπα παρέμεινε κενή για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Πάπας Αδριανός ανέλαβε μόλις τον Αύγουστο του 1522, για να διαπιστώσει ότι «τα ταμεία είναι άδεια» και δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει βοήθεια για το Τάγμα. Οι δυτικοί ηγέτες είναι απασχολημένοι με τις νέες γαίες και το χρυσάφι. Το χριστιανικό ιδεώδες είναι πλέον παρελθόν. Την ιδεολογία της ανάκτησης των ιερών τόπων έχει αντικαταστήσει η λάμψη του ρουμπινιού, του διαμαντιού και του μεταξιού. Προτιμούν να επενδύσουν όχι στο φιλανθρωπικό έργο, αλλά στην εξερεύνηση της νέας ηπείρου, της Αμερικής, και την εκμετάλλευση της Αφρικής.


ΒΙΟ


Ο Δημήτρης Τυρίκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σπούδασε Κλασσική φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Ρώμη και τη Νεάπολη της Ιταλίας. Εξειδικεύτηκε στη Λατινική γλώσσα και φιλολογία και εστιάζει την έρευνά του στη ρητορική τέχνη και τα δυτική μεσαιωνική φιλολογία.

Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τις εκδόσεις Ακρίτας στην μετάφραση και έκδοση των Παραμυθιών της Κάτω Ιταλίας, στην μετάφραση των επιστολών του Τιμαρίωνα (Βυζαντινή φιλολογία), στην κριτική έκδοση των ποιημάτων του Καρυωτάκη.

Έχει εκδώσει το ιστορικό μυθιστόρημα «Γαβριήλ Ταντίνο του Μαρτινέγκο – Το Πνεύμα του Τράγου» ενώ έχει δημοσιεύσει άρθρα του στον τοπικό τύπο. Κείμενά του περιέχονται στα πρακτικά της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Δωδεκανήσου.

Έχει συνεργαστεί με τον δήμο Ροδίων ως άμισθος επιστημονικός σύμβουλος.

Έχει εργαστεί σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία. Σήμερα έχει την θέση του υποδιευθυντή στο Γενικό Λύκειο Ιαλυσού.


Δρ. Ιωάννης Βλαζάκης

«Εραλδική: Η Μεσαιωνική Τέχνη των Οικοσήμων

Το Σύμβολο του Σταυρού στο Τάγμα του Αγίου Ιωάννου»

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Χωρισμένη σε δύο σκέλη, η ομιλία αρχικά θα μας εισάγει μέσα από μία ιστορική αναδρομή, στο συναρπαστικό κόσμο της συμβολικής τέχνης των Οικοσήμων και των Θυρεών. Θα περιηγηθούμε στα μεσαιωνικά πολεμικά πεδία και τους σιδηρόφρακτους ιππότες με τις φανταχτερές φορεσιές, θα δούμε μάχες σώμα με σώμα, θα εξετάσουμε τα καθήκοντα του εράλδου - αγγελιαφόρου και τον ρόλο του, στις κονταρομαχίες μέσα στις αυλές των ευγενών της φεουδαρχικής Ευρώπης. Ενώ συνολικά, θα γνωρίσουμε τις απαρχές, την άνθιση και την ιδιαίτερη συμβολική γλώσσα της ελίτ τέχνης που ονομάζουμε «Εραλδική Τέχνη». Αντίστοιχα στο δεύτερο μέρος της ομιλίας και με εφαλτήριο την εραλδική, θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τη χρήση του συμβόλου του Σταυρού, μέσα από τις σημαίες και το οικόσημο του Τάγματος του Αγ. Ιωάννου.

ΒΙΟ

Ο Ιωάννης Βλαζάκης είναι εικαστικός καλλιτέχνης με ειδίκευση στον τομέα της εραλδικής τέχνης – οικοσημολογίας και της εικονογράφησης χειρογράφων από τη δυτική μεσαιωνική παράδοση.

Είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κι αριστούχος κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών από το ίδιο Τμήμα. Ταυτόχρονα είναι κάτοχος δεύτερου Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Εραλδική Τέχνη από το Λουσόφωνο Πανεπιστήμιο Ανθρωπιστικών Σπουδών της Λισσαβόνας. Τέλος, είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Λόγος της Φλόριδας των Ηνωμένων Πολιτειών με γνωστικό αντικείμενο «Τέχνη & Θρησκεία».

Έχει φιλοτεχνήσει οικόσημα για τους Βασιλικούς Οίκους της Αγγλίας, της Σερβίας, της Αυστρίας, της Πορτογαλίας της Αιγύπτου, της Ουγκάντας και των Φιλιππίνων έργα τα οποία επέδωσε προσωπικά σε μέλη των Οίκων αυτών. Παράλληλα φιλοτεχνεί οικογενειακά οικόσημα σε Ελλάδα κι εξωτερικό, προσωπικούς θυρεούς για ιδιώτες, πολεόσημα Δήμων, λογότυπα ξενοδοχείων και ιδρυμάτων, εικονογραφήσεις βιβλίων κ.α.

Το Νοέμβριο του 2011 έγινε δεκτός από την Εταιρεία Οικοσημολογικών Τεχνών (Society of Heraldic Arts) του Ηνωμένου Βασιλείου, γεγονός που τον καταξιώνει ανάμεσα στους πιο σημαντικούς εραλδικούς καλλιτέχνες διεθνώς. Είναι ο μοναδικός Έλληνας που έγινε ποτέ δεκτός εκεί.

Το 2017 έλαβε τον διορισμού του «Εράλδου – Επικυρογράφου» του Σουλτανικού Οίκου των Φιλιππινών και του Β. Βόρνεο, από τον αρχηγό της εν λόγω δυναστείας, Σουλτάνο Μουετζούλ Λαιλ Ταμ Κιράμ του Σούλου, τον οποίο και εκπροσωπεί στην Ελλάδα.

Έχει πραγματοποιήσει 10 ατομικές εκθέσεις μεταξύ των οποίων, στο Ελληνικό Γενικό Προξενείο της Νέας Υόρκης, στο Παλαιό Δημαρχείο της Βιέννης, στο Μουσείο Ναυτικής & Γεωγραφικής Ιστορίας της Λισαβόνας και στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Άννης στο Σάο Μιγκέλ στις Αζόρες.

Έχει λάβει πληθώρα τιμητικών διακρίσεων ως εικαστικός από φορείς κι οργανισμούς από Ελλάδα κι εξωτερικό μεταξύ των πιο σημαντικών είναι:

- Τιμητικό Βραβείο από τη Νομαρχία Άρτας

- Τιμητικό Βραβείο από το Δήμο Τριπόλεως

- Ά' Βραβείο Ζωγραφικής από τον «Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός»

- Μετάλλιο του Αδαμάντινου Ιωβηλαίου της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ του

Ηνωμένου Βασιλείου

- Χρυσό Τιμητικό Μετάλλιο από τον Αυστριακό Οργανισμό ΑΛΒΕΡΤΟΥ

ΣΒΑΪΤΣΕΡ.

- Σταυρό Τιμής του Όθωνος των Αψβούργων.

- Παράσημο Μεγαλόσταυρου του «Μεγάλου Μαγίστρου & Πρίγκιπος Αφόνσο»

της Πορτογαλίας από το Κυρίαρχο Στρατιωτικό Τάγμα της Μάλτας.

- Τιμητικό Χρυσό Μετάλλιο από το Μουσείο Ναυτικής & Γεωγραφικής Ιστορίας της

Πορτογαλίας

- Παράσημο Μεγάλου αστέρα του Τάγματος της Πέρλας από τον Σουλτανικό Οίκο των Φιλιππίνων και του Β. Βόρνεο.

Είναι μέλος:

- Του Διοικητικού Συμβουλίου της «Εραλδικής & Γενεαλογικής Εταιρείας Ελλάδος».

- Επίτιμο μέλος του Σερβικού Συνδέσμου Θυρεοφόρων

- Αντεπιστέλλον μέλος του Λουσόφωνου Πανεπιστημίου Λισαβόνας

- Του Πανεπιστημίου Unilogos της Φλόριδας των ΗΠΑ

- Της Διεθνούς Ακαδημίας Εραλδικής με έδρα την Ελβετία

- Του Ινστιτούτου «Ιωάννης Στ’ της Πορτογαλίας».

- Της Πορτογαλικής Ακαδημίας De Ex Libris».

Περισσότερα στις σελίδες:

http://www.ioannisvlazakis.com

www.facebook.com/artofheraldry

www.instagram.com/ioannis.vlazakis


Δρ. Δημήτρης Κούντουρας

«Οι Τροβαδούροι στην 4η Σταυροφορία: Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση»


ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η διάλεξη πραγματεύεται τη συναρπαστική και πολύ λίγο γνωστή πορεία Γάλλων τροβαδούρων κατά την 4η σταυροφορία και την κατάλυση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας το 1204. Εξετάζεται η πορεία, το έργο και οι σχέσεις των ποιητών αυτών στον ελλαδικό χώρο ενώ αναφέρονται συγκεκριμένα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας ποιήματα πλούσια σε ιστορικές αναφορές. Η μουσική και η ποίηση της εποχής συνδέεται και προβάλει την πραγματικότητα σε λατινικές αυλές όπως αυτή της Κωνσταντινούπολης και της Θεσσαλονίκης σε μια κρίσιμη και αβέβαιη εποχή. Τέλος αναδεικνύονται οι πάντα επίκαιρες σχέσεις Ανατολής-Δύσης σε ένα ευρύτερο πολιτιστικό πλαίσιο στην εποχή των Σταυροφοριών.

ΒΙΟ

Ειδικεύεται σε ιστορικά είδη φλάουτου καθώς και στην ιστορία και την ερμηνεία της μουσικής μέχρι τον 18ο αιώνα. Είναι καθηγητής στο Ιόνιο πανεπιστήμιο και στο Ωδείο Αθηνών. Σπούδασε παλαιά μουσική στην Ουτρέχτη, στο Μιλάνο, στη Βιέννη και στο Τρόσινγκεν ενώ είναι διδάκτορας μουσικολογίας του ΕΚΠΑ. Ως σολίστ και με σύνολα παλαιάς μουσικής έχει εμφανιστεί σε Ευρώπη, σε Μέση και Άπω Ανατολή σε φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών όπως το Konzerthaus της Βιέννης, η Sala Verdi του Μιλάνου, η Pablo Casals hall του Τόκυο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.α. Έχει συνεργαστεί με τις ορχήστρες Armonia Atenea, Harmony of Nations καθώς και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης.

Ίδρυσε και διευθύνει το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio με σημαντική διεθνή παρουσία σε φεστιβάλ και στη δισκογραφία.

Έχει εκδώσει μελέτες και δοκίμια σε θέματα ιστορίας κι ερμηνείας της μουσικής μέχρι το Μπαρόκ (εκδ. Brepols, Νεφέλη, Fagotto) ενώ έχει δώσει σεμινάρια και διαλέξεις στο Kings College του Λονδίνου, στο Ανώτατο Ωδείο της Γενεύης και στο Ωδείο του Λουγκάνο. Υπήρξε μεταδιδακτορικός ερευνητής του ΚΕΑΕ για το έτος 2016 για την πρωτότυπη έρευνά του πάνω στους τροβαδούρους στο Βασίλειο της Θεσσαλονίκης.

Δρ. Σπύρος Συρόπουλος

«Το Αύριο του Χθες:

Αξιοποιώντας την Πολιτιστική Κληρονομιά σε Έναν Σύγχρονο Κόσμο»


ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Πώς μπορεί ένας νεκρός Έλληνας της κλασικής αρχαιότητας να γίνει πρέσβης των Ηνωμένων Εθνών Σήμερα; Τι κοινό έχει ο Οδυσσέας με τους βετεράνους του Αφγανιστάν; Πώς συνδέεται ο Θουκυδίδης με μία Σχολή Ναυάρχων Πολεμικού Ναυτικού στην Αμερική; Η απάντηση σε αυτά και τόσα άλλα παρόμοια ερωτήματα ξεκινάει από την γοητευτική αφετηρία της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και τη θέση που έχει ή θα έπρεπε να έχει στον κόσμο του Αύριο.

Εφόσον δεχτούμε ότι η αρχαιογνωσία δεν αφορά μονάχα στη γνώση του Παρελθόντος, αλλά κυρίως και ουσιωδώς στην εφαρμογή της Γνώσης που προκύπτει από τη μελέτη του, στην Παιδεία και την Εκπαίδευση του ανθρώπου, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη διάσωσης και ανάδειξής του με διαφορετικούς τρόπους και σε διαφορετικά επίπεδα.

Η τεχνολογία θα έρθει να υπηρετήσει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, την προσβασιμότητα σε αυτήν, ακόμη και την περεταίρω αποκωδικοποίηση των νοημάτων της. Αυτό θα γίνει, όμως, μόνο όταν συνειδητοποιήσουμε ότι αυτό που κληρονομήσαμε από το Παρελθόν μας, συνεχίζει να παραμένει ένα εργαλείο δυνητικής διαμόρφωσης αντίληψης του περιβάλλοντος κόσμου, αλλά και του εαυτού μέσα σε αυτόν.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν διασώζουμε απλά το Παρελθόν, ούτε απλά αποτίουμε σε αυτό φόρο τιμής και χρέους. Κάνουμε κάτι πολύ περισσότερο. Μέσα από το Παρόν, διασώζουμε τις ρίζες της πολιτιστικής ταυτότητάς μας και της ταυτότητας που αντανακλάται σε τόσες εκφάνσεις του δυτικού κόσμου.

ΒΙΟ

Ο Σπύρος Συρόπουλος είναι Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο οποίο υπηρετεί από το 2000.

Τέως Αντιπρύτανης Διεθνών Συνεργασιών, Φοιτητικών Θεμάτων και Θεμάτων Αποφοίτων, Πανεπιστημίου Αιγαίου (2014-2018) και Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Συνόδου Πρυτάνεων στην European University Association στις Βρυξέλλες (2014-2018).

Εργάστηκε ως Teaching Assistant στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών και αρχαίας Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Βristol (1993-1996). Για δύο χρόνια δίδαξε με ανάθεση στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών (1999-2001). Από το 2003 διδάσκει μαθήματα ελληνικής αρχαιογνωσίας στην Αγγλική γλώσσα σε φοιτητές από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες σε πρόγραμμα συνεργασίας του Center for Hellenic Studies PAIDEIA, at the Campus of the University of Connecticut με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Έχει διδάξει αρχαίο θέατρο (2006-2020) και Ελληνικό πολιτισμό (2020-2022) στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Εξωτερικός Αξιολογητής των Προγραμμάτων Σπουδών των Πανεπιστημίων της Σλοβακίας (από το 2019). Ιδρυτής και εκδότης του ηλεκτρονικού περιοδικού ELECTRYONE (http://www.electryone.gr ) από το 2013. Αναπληρωματικό μέλος του συμβουλίου Μνημείων και Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου (από το 2001). Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εθελοντών Αιμοδοτών Ρόδου «Αγ. Εφραίμ». Μέλος του ΔΣ του Διεθνούς Κέντρου Συγγραφέων και Μεταφραστών Ρόδου από το 2003 έως το 2011 (αντιπρόεδρος το 2006-2011). Τακτικό μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Σχολών Ξεναγών (Υπουργείο Τουρισμού).

Συμμετείχε με πρόσκληση σε αρκετά διεθνή ντοκυμαντέρ με θέμα την ελληνιστική Ρόδο και την ελληνική ιστορία (BBC2, The History Channel, The Nautical Channel, TRT2, Sky Australia, OTEhistory Arte Channel). Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Πολιτιστικής Διπλωματίας. Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Aρχαίο Θέατρο: Εκπαιδευτικές και Φιλολογικές Προσεγγίσεις» του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Μέλος της ομάδας εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Έργα του ιδίου:

1. Spyros D. Syropoulos, Unlike a Woman. Gender and the social function of Athenian Tragedy, Βritish Archaeological Reports, Ιnternational Series, Οxford 2003.

2. Σπύρος Δ. Συρόπουλος, Το δέρμα του τράγου. Το άλλο πρόσωπο της εξουσίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, εκδόσεις Hρόδοτος, Θεσσαλονίκη, 2003.

3. Σπύρος Δ. Συρόπουλος, Τα μετά τον Αλέξανδρο. Οι φυγόκεντρες δυνάμεις των ελληνιστικών βασιλείων, εκδόσεις Ιωλκός, Αθήνα 2005.

4. Σπύρος Συρόπουλος, Η Γυναίκα του Άλλου Μύθου, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2015.

5. Spyros Syropoulos, A bestiary of monsters in Greek mythology, Archaeopress, Oxford 2018.

6. Σπύρος Συρόπουλος, Το παρελθόν ως πολιτικό δεδομένο. μύθος και ιστορική σκέψη στην πολιτική παράδοση της αρχαίας Ελλάδας, εκδ. Gutenberg, 2018.

Περισσότερα:

http://aegean.academia.edu/SpyrosSyropoulos

http://www.mediterraneanstudies.gr/tms/academicstaff/siropoulos-spiros.php

MSc Πάνος Γκιώκας

«Εργαλεία, Τάσεις και Μέθοδοι Ανάδειξης Ένυλης και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (video)


ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου καθώς και η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, δημιουργούν όλες εκείνες τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις όπου μπορούν να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του και να ενισχύσουν καθοριστικά τη βιωσιμότητα του. Ο πολιτισμός αναγνωρίζεται πλέον ως ένας από τους πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης των πόλεων και πλήθος πόλεων ανά την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο αποτελούν λαμπρά παραδείγματα για την ανάπτυξη των πόλεων μέσα από τον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα.


Στην παρουσίαση του ο κος Γκιόκας θα παρουσιάσει σύγχρονες μεθόδους και τάσεις για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς τόσο μέσα από νέες τεχνολογίες όσο και μέσα από τη χρήση παραστατικών τεχνών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων που σκοπό έχουν να ενισχύσουν τη συλλογική μνήμη, να δημιουργήσουν συνεκτικά αφηγήματα για τις κοινότητες, να τονώσουν την τοπική υπερηφάνια και να εμπλουτίσουν τη εμπειρία του επισκέπτη.

ΒΙΟ

Ο Παναγιώτης Γκιόκας γεννήθηκε το 1984 και μεγάλωσε στην Ελευσίνα. Αποφοίτησε από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2007, συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Marketing (University of Leicester) και τη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο), ενώ το 2017 έλαβε υποτροφία που δόθηκε από το Hellenic Initiative για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα StartMIT του MIT.

Από το 2008 εργάστηκε ως διευθυντής πωλήσεων και marketing στον ιδιωτικό τομέα B2B, συνεργαζόμενος με κορυφαίες εταιρείες σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο και τα Βαλκάνια. Το 2014, ξεκινά την MENTOR, η οποία δραστηριοποιείται στους τομείς της διαχείρισης πολιτιστικών οργανισμών, τον στρατηγικό σχεδιασμό τουριστικής ανάπτυξης περιοχών με έντονο πολιτιστικό χαρακτήρα, καθώς και τον εισερχόμενο πολιτιστικό (αρχαιολογικό/εκπαιδευτικό) τουρισμό. Η εταιρεία έχει διακριθεί ως μία από τις πιο καινοτόμες ελληνικές επιχειρήσεις μέσω του προγράμματος/διαγωνισμού νεανικής επιχειρηματικότητας “egg” της Eurobank, ενώ στο portfolio της περιλαμβάνονται μερικοί από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς, ιδρύματα και φεστιβάλ στην Ελλάδα. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στην οργάνωση και διαχείριση ΜΚΟ με στόχο την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας στο εξωτερικό, όπως η CHORUS, η οποία δημιουργήθηκε το 2016 με αποστολή την έρευνα, ανάδειξη και βιώσιμη αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.